Trvalé odkazy, aneb v anglickém názvu permanent links. Tyto odkazy vidíte každý den na každém webu. Jedná se o URL webu, v které je většinou uveden název článku a nějaká další doplňující informace. Někdy však jsou odkazy tvořeny pro člověka nesmyslným kódem. Dnešní článek pojednává o tom, co je vhodnější, zdali zvolit přívětivější odkazy a nebo nesmyslný kus kódu. Také si řekneme kdy a jaký typ odkazů využít a jaké má každý výhody a nevýhody.
Smysluplné URL a nebo nic neříkající čísla?
Na některých webech můžete najít odkazy ve smyslu nazevwebu.cz/index.php?p=5648 . Ten kdo již někdy programoval nebo se nějak zajímal o to, jak fungují webové stránky jistě ví, co tato URL říká. Číslo, které je za „=“ říká, jaké pořadové číslo má zrovna článek, který čteme. Tato URL má několik výhod, za celou dobu se nemění, ať již změníte kategorii článku, nebo jeho název. Tento trvalý odkaz je i krátký a proto není těžké jej někde dále sdílet a posílat, další nespornou výhodou, je jedinečnost takovéhoto odkazu. Nelze nalézt dva články, které by měly stejné pořadové číslo, tak že vždy se uživatel dostane na jim hledaný článek. Ovšem jako vše má i tento tvar odkazu nevýhody. Hlavní nevýhodou je jeho zapamatovatelnost. Málo kdo si zapamatuje nějaké 5 místní číslo a to ještě třeba u více článků. Další a to velice významnou nevýhodou je ze strany vyhledávačů. Tento trvalý odkaz není moc vhodný pro SEO, které jsem řešil v tomto článku (SEO – kamarádíme se s vyhledávačem) . Jednoduše vyhledávač z dané URL nezjistí nic moc zajímavé, ani název článku ani do jaké kategorie byl zařazen a ani kdy byl zveřejněn.
Protože první možnost, kde odkazu bylo viditelné jenom ID článku, není moc vhodné, podíváme se na druhou možnost, která bude zahrnovat buďto název článku a nebo nějaké další informace, které se daného článku týkají. Výhoda takovýchto odkazů je zřejmá, je lépe zapamatovatelný,z odkazu je minimálně zřejmé, jaký je název článku. Poté podle toho, jak je trvalý odkaz tvořený, je možné z URL zjistit, i kdy byl napsaný, do jaké kategorie je zařazený či třeba kdo jej napsal.
Ideální struktura odkazů
Teď se nejspíše ptáte, jaká je tedy ideální struktura odkazů? Na tuto otázku není přímo jednoznačná odpověď. Ale lze ji rozložit na několik částí, podle toho pro jaký druh webu tvoříte trvalé odkazy. Zohleďnuje se to, zdali píšete na webu sám nebo je více autorů, kolik článků denně je na webu publikováno,jak moc originální nadpisy využíváte.
nazevwebu.cz/jmeno-prispevku.html – Takovýto trvalý odkaz, kde je hned za názvem webu uveden jen název příspěvku je vhodný pro weby, kde publikuje jeden nebo menší počet autorů a napíši jen pár článků za den. Výhodou je, že je odkaz krátký a je z něj zřetelný název příspěvku. Bohužel, když budete mít dva příspěvky se stejným názvem, nastane problém, který z příspěvků se má zobrazit. Ovšem wordpress na tento problém myslí a když máte takto zvolenou strukturu odkazů, tak do názvu doplní číslo, podle toho, kolikrát již byl název použit a upřímně, proč by jste měli mít dva příspěvky se stejným názvem? Je vždy vhodné vymyslet pro každý příspěvek originální název, tak že pokud máte blog, kde píšete jen málo je tato struktura vhodná přesně pro vás. Využijte tedy zkratku /%postname%/ .
nazevwebu.cz/kategorie/jmeno-prispevku.html – Tento trvalý odkaz se liší od toho předchozího, přidáním ještě jednoho parametru, kterým je kategorie, do které je příspěvek zařazen. Tato struktura je velmi vhodná pro rozsáhlejší weby, jelikož návštěvník ví, v které kategorii se zrovna nalézá a i vyhledávači je předáno co nejvíce informací. Je tedy možné, že je nejvhodnější pro SEO. Nevýhodou ovšem je, že můžete změnit název kategorie a pak již takové trvalé odkazy budou házet chybu 404 (stránka nenalezena) ovšem níže si ukážeme, jak tento problémy vyřešit. Proto je vhodné si vhodně rozmyslet název kategorií, aby se předešlo budoucím změnám. Druhou nevýhodou je dosti dlouhý odkaz, který se nemusí dát dost dobře sdílet na každé stránce. Pro nastavení využijte zkratku /%category%/%postname%/ .
nazevwebu.cz/rok/mesic/jmeno-prispevku.html – Pro weby, které publikují několik desítek článků denně, je dosti vhodná struktura kde se zohledňuje měsíc a rok publikování. Vyhledávač tedy ví, kdy byl článek publikován a také se předchází tomu, že by došlo k duplicitní URL. Pro takovouto strukturu využijte zkratku /%year%/%monthnum%/%postname%/ .
nazevwebu.cz/rok/mesic/dan/jmeno-prispevku.html – Pro opravdu velké weby, kdy se za den publikuje neuvěřitelný počet příspěvku je vhodné do předchozího trvalého odkazu ještě přidat den. Tím docílíme ještě větší škálovatelnosti a menší pravděpodobnosti duplicitní URL. Nevýhodou je ovšem dosti dlouhá URL, která se může dosti špatně sdílet. Pro vytvoření této struktury využijte zkratku /%year%/%monthnum%/%day%/%postname%/ .
Tyto 4 struktury jsou nejvíce využívané, ale samozřejmě, že nemusíte ani jednu z nich využít a vytvořit si přímo svojí vlastní na míru vašeho webu. Můžete tedy využít třeba i hodinu, či vteřinu vytvoření příspěvku nebo jedinečné ID příspěvku. Pro tyto účely zde uvede všechny možné parametry, které můžete zadat.
Tvorba vlastních trvalých odkazů
%year% – rok, kdy byl článek publikován.
%monthnum% – měsíc, kdy byl článek publikován
%day% – den, kdy byl článek publikován
%hour% – hodina, kdy byl článek publikován
%minute% – minuta, kdy byl článek publikován
%second% – vteřina, kdy byl článek publikován
%post_id% – ID článku
%postname% – název příspěvku
%category% – kategorie, kde je příspěvek
%author% – autor, publikovaného příspěvku
Je doporučované a dosti vhodné do vlastní struktury trvalých odkazů, zahrnout buď ID článku a nebo jeho název. To z důvodu originality URL. Při přidání jen třeba rok/mesic/ bude takováto struktura fungovat, jen pokud publikujete jeden článek za měsíc a je to vlastně archiv. Nezapomeňte mezi každý atribut vložit lomítko.
Nastavení vlastních trvalých odkazů
Možná se ptáte, kam ovšem máte tyto zkratky zadávat? Řádek pro zadávání vlastní struktury odkazů, naleznete v administraci vašeho webu po záložkou Nastavení -> Trvalé odkazy.
Pod tímto odkazem naleznete tři důležitá okna. Do jednoho s názvem „Vlastní struktura“ zadáte vámi zvolenou strukturu.
Poté ovšem níže naleznete dvě kolonky, které se jmenují „Zkrácený název pro základní URL rubrik“, tato kolonka slouží, pro vložení názvu, který se bude zobrazovat, když někdo chce zobrazit nějakou rubriku. Např. rubrika1 pokud do příslušné kolonky zadáte „rubrika“, tak bude výsledný odkaz nazevwebu.cz/kategorie/rubrika1 . Doporučuji zvolit nějaký česká název, když vytváříte český web.
Druhá kolonka má název „Zkrácený název pro základní URL štítků“, tato kolonka je obdobná té předchozí, ale týká se štítků (tagů).
Kdy měnit trvalé odkazy
Trvalé odkazy můžete změnit i na již zaběhnutém webu, ale hrozí vám, že všechny dosavadní odkazy vám budou zobrazovat chybu 404, tedy, že stránka neexistuje. Tento problém jde samozřejmě vyřešit přes přesměrování ze starých URL na nové URL, ale to při větším objemu článků je dosti obtížné. Snažil jsem se tedy najít nějaký plugin, který by využíval zkratky pro trvalé odkazy, ale našel jsem vždy jen pluginy, které potřebovali zadat přesnou adresu. Tak že by jste museli vytvořit seznam všech nový adres a k nim seznam starých adres. Proto je nejlepší zvolit si vhodnou strukturu již na začátku webu, aby jste předešli takovýmto problémům.
Ahoj,
přenastavil jsem trvale odkazy a WP mě upozornil, že musím přepsat soubor .htaccess . To jsem udělal, nahrál na FTP a stejně mně stávající odkazy nefungují. Netušíš, kde dělám chybu? Děkuju
Zdravím,
uložil jsi .htaccess správně? Neukládal jsi jej v nějakém formátování? Divné je, že změnu neprovedl v .htaccess sám wordpress. Nejspíše nemá dostatečná práva (změň tedy u .htaccess práva na 644 nebo 660).
Zkusil jsi ještě jednou uložit zvolenou strukturu odkazů?
Možná by i bylo vhodné napsat, že používat v URL adrese roky, měsíce atd. značně zatěžují server. Na malých webech to nikdo nepozná, ale na větších to může být vážný problém.
Pokud máš na mysli, že hezké URL zatěžují server, tak to již dávno není pravda. Dříve byl problém u URL, kde na začátku byl využívám rok nebo měsíc, ale tato chyba byla již dávno opravena.
Pokud by hezké URL zatěžovaly server, tak jej určitě nebudou využívat i weby, které mají tisíce článků. Tak že hezké URL mají jedině přínos.
Vhodnější je říci, že by se mělo využívat cachování.
Pěkný článek. Určitě přínosný.
Dle mého názoru je to, ale úplně šumák jakou máš strukturu permalinks u příspěvků
Dobré je, ale věnovat pozornost názvu štítků v url
Struktura jistě není jedno, přeci jen název příspěvku v url je jistě přínosem. Taktéž je dobré, když se u většího webu objeví i kategorie v url, ale to záleží na každém pro co se rozhodne.