wedos-vypadek-thubnailToho, že firma Wedos, která působí v IT oboru a prodává hosting,VPS,atd. v pátek (23.5.) a v sobotu (24.5.) měla výpadek je plný internet. Tento článek nemá rozebírat jak k danému výpadku došlo a jak se na něj příště připravit. Nejsem nějak znalý v tomto směru a tak se nechci pouštět ani do žádných spekulací. Tento článek pojednává o tom, kde se stala největší chyba, která způsobila takový rozsah komentářů ze strany zákazníků.

Komunikace je základ

Jednou z hlavních a nedílnou součástí profesionální firmy by měla být komunikace. Přeci jenom vyberete si firmu, která s vámi v rychlosti a co nejvstřícněji komunikuje a je dražší a nebo firmu, která skoro vůbec nekomunikuje chová se neprofesionálně a má velice nízké ceny? Já bych si zvolil první variantu, jelikož ceny se vždy mohou změnit, ale vyjadřování a jednání již nějak vypovídá o společnosti samotné. A přesně v komunikaci se stal kámen úrazu, který velice známou společnost srazil k zemi. Když nastal první výpadek, tak si většina lidí říkala proč má nedostupný web. Proto hledala příčinu u sebe a snažili se nějak nepřístupný web zprovoznit. To ovšem ještě nevěděli, že se jedná o problém ze strany poskytovatele. Někteří lidé chtěli jistě problém vyřešit na chatu s podporou, ovšem ta byla nedostupná, jelikož celá vnitřní síť byla mimo provoz (proto poté již nebyl dostupný ani firemní web). Tak se jistě jako každý, dnešní běžný člověk šli podívat na sociální sítě Wedos. Ovšem tam nic nenalezli, jelikož Wedos žádnou informaci ani na jednu ze sociálních síti nedal. Zde je přesně ten problém, nikdo nevěděl o co přesně jde a jak dlouho výpadek bude trvat. Kdyby se někdo nezeptal na Webtrhu, tak mi asi stále lidé tápali. Někdo ovšem může namítnout, že je přeci jasné, že se jednalo o výpadek a že na něm Wedos usilovně pracuje nebo může říci, že přeci neměli čas dávat informace na nějaké sociální sítě. Já na to mohu říci toto: Dnes v době, kdy má skoro každý smartphone a k tomu ještě mobilní data, není jistě těžké na nějakou sociální síť napsat nějakou stručnou informaci, aby uživatelé věděli, že o problému vědí, že jej již řeší a že problém není u zákazníka. Na druhou zmínku odpovím takto: Jak mám vědět, že se jedná o výpadek, když třeba něco upravuji na webu a nemám přístup k webům ostatních lidí. Tak že je velmi snadné si pak myslet, že jsem něco udělal špatně.

Není jenom Facebook

Po delší době si asi ve Wedosu uvědomili, že by bylo dobré něco menšího na sociální sítě napsat. Ovšem bylo to až po několika hodinách a jediná zmínka byla na Facebooku. Asi ve Wedosu neví, že jsou i jiné sociální sítě než Facebook. Jelikož sice jsou zaregistrování i na Google+ a Twitteru (kde se zpráva o poruše neobjevila vůbec), ale ani na jednom most nepřispívají a soutěže se konají jenom pro fanoušky, kteří jsou na Facebooku. Proto bych rád doplnil, že je nanejvýš vhodné používat všechny sociální sítě, na kterých se zaregistrujete a neupřednostňovat jen tu s nejvíce fanoušky. Ať s pohledu oznámení nebo podobě soutěží.

Bumerang

Ovšem nekomunikování nebyl jediný důvod, proč se strhl takovýto lavinový efekt. Další hlavní složkou bylo, že Wedos všude psal, jak je na všechno připravený a že jsou u něj vaše data v bezpečí. Všude se objevovali články o tom, jak je vše bezvadné a je in u Wedosu být, ale jakmile nastal takovýto problém nikdo nekomunikoval a jejich reklamní články byly přesným opakem toho co se zrovna dělo. Proto většina uživatelů začala Wedos vinčovat. Jelikož když se měl chlubit šlo mu to strašně moc dobře a odpovědi byly v řádku minut, ovšem v krizové situaci se od samotného Wedosu neobjevil za celé tři dny ani jediný příspěvek. Jediný kdo se snažil nějaké informace podávat i když neoficiálně byl Ivan Sárközi. Nekomunikování je prý zapříčiněno tím, že Josef Grill je prý mimo Českou republiku a tam kde je, je bez přístupu na internet. Jen mě trošku zaráží, proč tedy nemá nějakého zástupce a že je nejspíše na dovolené sám, jelikož jeho manželka Zdeňka Grill komunikuje v komentářích u vysvětlení problému.

Řešení

Řešení je velice snadné, poučit se z této chyby. Zajistit, aby byla co nejmenší pravděpodobnost, že se bude takováto situace opakovat. A především zařídit, lepší komunikování a zastoupení v krizové situaci, jelikož výpadek může mít každý a to většina uživatelů přiznala, ale spousta lidí si stěžovala na to, že měla málo informací. Proto pak nemohla nijak zodpovědět otázky svých zákazníků.

 

1 komentář k článku “Wedos výpadek

  1. Nezbývá než souhlasit. Nezvládnutá komunikace od výpadku a nyní opět slevové akce.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Post Navigation