Plzeňské městské dopravní podniky již na konci minulého roku oznámily, že mají v plánu měnit celkem 198 000 Plzeňských karet, které jsou zastaralé. Jedná se o karty, které byly vydané mezi květnem 2004 až 2011. Z nich by mělo být stále používaných 113 000. Co však ještě mělo být upřesněno, zdali budou částku za novou kartu celou hradit zákazníci, PMDP a nebo každý část. Dopravní podniky rozhodli v tu nejhorší možnost pro zákazníky. Celou částku nové karty si musí zaplatit sami.

Pro každého uživatele, kterého se výměna týká to znamená 170 Kč za vystavení nové karty + 25 Kč za fotku na plzeňskou kartu. PMDP by měla tedy celkem získat něco kolem 34 miliónů korun. Tuto částku, lze očekávat jen v případě, že by všichni držitelé zastaralých karet zažádali o novou. Výměna karet bude probíhat v období 5 let a bude se řídit podle čísla karet.

Kdy jsem na řadě

Všechny karty, které budou postupně vyměněny, na sobě nemají uvedený datum platnosti. Pokud takovou kartu vlastníte podívejte se na její výrobní číslo. Podle čísla, máte určitou dobu, do kdy zažádat o novou kartu.

1 – 4 999 : Únor až Březen 2015
5 000 – 9 999 : Březen až Duben 2015
10 000 – 14 999 : Duben až Květen
15 000 – 19 999 : Květen až Červen

Nulový poplatek

Je tu pár kategorií, kde se žádný poplatek neplatí. Jediné co tedy uhradíte je 25 Kč za novou fotku. Do této kategorie spadají důchodci, děti do 15 let a lidé s invaliditou 3 stupně. Je tu jeden háček. Tito uživatelé musí mít v době výměny uživateli celoročního předplatného. Což je od PMDP dost vychytralá podmínka. Díky tomu bude takovýchto uživatelů reálně jen několik tisíc ne-li méně.

Důvod výměny

Výměna je podle plzeňský podniků nutná z důvodu zastaralé technologie, která je u starších karet využívaná. S výměnou je taktéž spojená nová verze plzeňské karty, která se již nebude číst naležato, ale na stojato.

Zdroj: pmdp.cz

Zdroj: pmdp.cz

Osobně si myslím, že je lepší mít kartu naležato, jelikož jsou tak všechny dělané a v peněžence je karta taky umístěna naležato. Pro přečtení je tedy nutné buď kartu vyndat a nebo přetáčet peněženku. Inovace tedy nebyla ve směru orientace nutná.

Názor uživatelů

Uživatelům se samozřejmě tento přístup nezamlouvá. U jiných karet třeba u bank máte výměnu zdarma. Na starých kartách ani není uvedeno, do kdy jsou karty platné, většina uživatelé, tedy ani neví, že by kartu měli po 5 letech vyměnit. Proto bych výměnu minimálně u těchto karet čekal zdarma. U nových karet je již automaticky vytištěn datum, do kdy je daná karta platná. Někteří uživatelé uvádí, že kartu využívají již víc jak 5 let, někteří i 10 let a bez jediného problému. Nevidí tedy důvod, proč by teď měly kartu měnit a ještě za své peníze.

Karty, které nebudou obnoveny budou zablokovány a budou již nefunkční. PMDP tedy na uživatele tlačí, aby si zažádali o duplikát, za který zaplatí 170 Kč. Obchází tedy své podmínky, jelikož sám uživatel podá žádost, i když z donucení. Díky tomu si může účtovat poplatek 170 Kč.

PMDP však není ztrátová firma. Běžně má za rok zisk 40 až 60 milionů korun. Nebyl by tedy pro ni problém zaplatit 3,4 miliónu ročně na obnovu 20 000 starých karet. Většina zisku přichází z změny cestovních zón. Dříve byly 2 zóny (vnější, vnitřní). S těmito aktivovanými zónami se většina lidí dostala tam, kam potřebovala. Nyní je Plzeň a okolí rozděleno na několik zón. Někteří uživatelé tedy místo aktivování jen dvou zón, musí mít nyní aktivované klidně i 4 zóny. Pak jej předplatné na 1 měsíc stojí 1 430 Kč (vnitřní 440 Kč a 3* vnější 330 Kč). Některým cestujícím se to již nevyplatilo a začali jezdit na normální jízdenky. Podle mě, byl tento krok učiněn jen z důvodu většího zisku.

Cestující založili i internetovou petici. Ta nemá stejnou váhu, jako papírová petice se všemi potřebnými údaji. Je to tedy jen výkřik do prázdna.

Osobní názor

Podle mě je hlavním důvodem, pro tento krok i s výměnou zón, která se stala dříve, získání více peněz. Otázkou je k čemu tyto peníze budou využity a obávám se, že ne k něčemu užitečnému. Dovolím se trošku zamyslet nad jednou situací.

Matka samoživitelka s 2 dětmi ve věku nad 15 let. Matka musí nechat vystavit kartu jak sobě tak i oběma dětem. To je tedy 3 * 170, když nebudu připočítávat cenu fotky. Jsem na 510 Kč. Nikde nepočítám čas, který je nutný jak pro podání žádosti, tak i vyzvednutí nové plzeňské karty.

Druhá situace je obdobná.

Otec a dvě děti do 15 let. Otec plzeňskou kartu nevyužívá, ale pro vystavení nové plzeňské karty pro děti do 15 let, je nutný zákonný zástupce. Otec tedy musí s oběma dětmi jít a zažádat o nové karty. Pokud nechce platit poplatek 170 Kč, tak musí oběma dětem zaplatit roční předplatné ve výši 1 955 Kč. Celková cena je tedy 2 * 1 955 = 3 910 Kč. K tomu je nutné ještě připočítat čas, který otec s tímto problémem stráví.

Podle mě je tedy tento krok špatný. Jsou špatně nastavené skupiny, kdy se poplatek neplatí a k tomu je ta skupina ještě limitována ročním předplatným. Ne každý má na to, aby si nechal vystavit novou kartu natož, když mu ta stará funguje.

[Aktualizováno] 26.3.2015

Tak a je tu jeden větší problém s novými Plzeňskými kartami. Nové plzeňské karty nefungují v některých autobusech ČSAD Plzeň. Na vině je nezkontrolování kompatibility se všemi zařízeními. Na problém se tedy přišlo až za ostrého provozu. Nyní tedy uživatelé dostávají k nové kartě i lísteček, kde mají vypsané dobité zóny na cestování. Ten předloží u řidiče, aby mohli své zóny využít. Problém nastává, když někdo jezdí na peněženku, kterou v kartě má. Peněženka se nenačte a cestující musí tedy jízdenku zaplatit hotově. Což je velice nepříjemné a z Plzeňské karty dělá jen kus plastu. Na opravě se pracuje, ale zatím se neví, kde přímo problém je. Bohužel i po vyřešení tohoto problému, je tu stále problém, že některé strojky neuměly odbavit staré typy Plzeňských karet. Upřímně je podle mě tohle nehorázné selhání a neprofesionalita. Před nasazením novinky vždy odzkouším její zpětnou kompatibilitu. Také je dosti komické, že zákazníci zaplatí 170 Kč za novou kartu a PMDP nejsou schopni, zajistit její kampatibilitu s ostatními strojky.

3 komentáře k článku “170 Kč za povinnou výměnu Plzeňské karty

  1. To tady u nás se jezdí za 15 korun. 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Post Navigation